Kuidas mõjutab GDPR regulatsioon Facebookis reklaamimist?




  1. Mis on GDPR regulatsioon?
  2. Millised on Facebooki lubadused, et antud regulatsiooniga kohaneda?
  3. Kuidas mõjutab GDPR regulatsioon Facebookis reklaamimist?

1. Mis on GDPR regulatsioon?

GDPR (The General Data Protection Regulation), mis jõustub alates 25.05.2018 on suurim privaatsuspoliitika regulatsioon, mis viimase 20 aasta jooksul vastu on võetud. Regulatsiooni eesmärk on kehtestada ühtsed andmekaitse seadused kogu Euroopas. Antud määrus puudutab kõiki firmasid, kes töötlevad/omavad Euroopas elavate isikute isiklikke andmeid (puudutab ka firmasid, kes füüsiliselt ise Euroopas ei paikne).

Andmete töötlemise all peetakse peaasjalikult silmas isikute andmete kogumist, hoiustamist, kasutamist ning kustutamise võimalust.

GDPR regulatsioon on võrreldes olemasoleva Euroopa andmekaitsemäärusega laiaulatuslikum, täpsemate ettekirjutistega ning mille rikkumisel on trahvid suuremad.

Näiteks nõuab uus GDPR andmekaitseregulatsioon seda, et andmete koguja küsib esmalt nõusolekut, enne kui andmeid saab kasutada (e-mail küsimisel peab olema lisaväli, kus isik peab andma oma nõusoleku, et on teadlik, et tema andmed salvestatakse ning kasutatakse). Lisaks peab uue määruse järgi jääma isikutel ligipääs nende kogutud andmete kohta.

(Näiteks Sumome tööriist lubab lisada eraldi GDPR funktsiooni, kus uudiskirja vormile lisatakse vastav nõusoleku väli juurde. Järgmisena vaatame, milliseid samme on Facebook teinud, et GDPR regulatsiooniga kohaneda).


2. Millised on Facebooki lubadused, et antud regulatsiooniga kohaneda?

Facebook on lubanud antud regulatsiooni raames panna lähitulevikus rõhku antud teemadele:

Läbipaistvus – Facebook on lubanud muuta läbipaistvamaks selle, et milliseid andmeid Facebooki kasutajate kohta

Kontroll – Facebook tahab anda kasutajatele rohkem kontrolli selle üle, kuidas nende isiklikke andmeid kasutatakse. Lisaks lubatakse kasutajatele saata aeg-ajalt meeldetuletusi, kuskohast nende isiklikke andmeid saab näha ning vajadusel muuta.

Vastutus – Facebook on lubanud pingutada selle nimel, et hoida silma peal ka reklaamijatel ning et ka nemad peaksid kinni GDPR regulatsiooni punktidest kui nad Facebooki kasutajate andmeid koguvad, kasutavad või hoiustavad.

Lisaks on Facebook avalikult välja toonud erinevaid funktsioone, millega Facebook hetkel töötab, et tõsta kasutajate andmete turvalisuse taset.

Järgmisena vaatame, kuidas mõjutab GDPR regulatsioon neid, kes suuremal või vähemal määral kasutavad Facebooki&Instagrami toodete/teenuste reklaamiks.


3. Kuidas mõjutab GDPR regulatsioon Facebookis reklaamimist?

GDPR regulatsioon mõjutab kõiki, kes koguvad isikute andmeid läbi Facebook Pixli ning kasutavad custom audience erinevaid vorme. Vaatame, kuidas mõjutab GDPR regulatsioon erinevaid Facebooki funktsioone ning reklaamiformaate.

Facebook Pixel

Kui sinu lehele on paigaldatud Facebooki Pixel kood, siis oled sina andmete töötleja ning Facebook on andmete omaja, mis tähendab, et sinu vastutus on saada esmalt luba andmete kogumiseks. Facebooki pixlit saab kasutada isikute tuvastamiseks, kes on külastanud sinu kodulehte, ostnud mõne toote või remarketing reklaami seadistamiseks.

Facebooki Pixel aktiveerub vaikimisi automaatselt kui külastaja maandub sinu kodulehel, kuid alates 25.05.2018 GDPR regulatsiooni järgi peab saama kasutajalt esmalt loa enne kui Facebooki Pixel tohib aktiveeruda ning andmeid koguda.

See tähendab, et kui tahta muuta koduleht GDPR regulatsioonile vastavaks, siis tuleks kodulehele lisada vastav nõusoleku riba ning muuta Facebooki Pixli aktiveerumise seadistust (Pixel peaks aktiveeruma alles siis kui nõusolek on antud).

Custom audiences

Kui sa kasutad custom audience funktsiooni, siis alates 25.05.2018 pead silmas pidama seda, et reklaamijatel on keelatud jagada custom audience sihtrühmasid erinevate business kontode vahel. Lisaks kui sa oled kogunud oma klientide andmeid (e-mailid, telefoni numbrid, aadressid) nende nõusolekuta, siis pead need andmed kustutama enne 25.05.2018.

Isikud, kelle andmeid oled kogunud peavad teadma seda, kuidas nende andmed kasutatakse (näiteks kui tahad antud isikuid sihtida uuesti Facebooki reklaamiga, siis peavad nad sellest teadlikud olema).

Kui kasutad custom audience all csv. faili, siis on Facebook välja töötamascustom audience permissiontööriista, mis hakkab küsima tõestust selle kohta, et antud list on kogutud GDPR regulatsioonile vastavalt.  Kuidas antud tööriist täpselt töötab ning kuidas tõestamise protsess välja näeb pole Facebook veel ametlikult avaldanud.

Facebook Lead Ads

Peale GDPR regulatsiooni peab nii Facebook kui sina kui reklaamija andma isikule teada, miks tema andmeid kogutakse ning kuidas neid kasutatakse. Õnneks on antud reklaamiformaadis olemas vajalik väli, kuhu saab lisada oma kodulehel oleva privaatsuspoliitika lehe aadress.

Kokkuvõte

Pole küsimust, et GDPR regulatsioon muudab andmete kogumise ning kasutamise turundajatele keerulisemaks ning tekitab alguses juurde lisatööd ning palju küsimusi, kuid õnneks on olemas juba mitmeid pluginaid, mis muudavad näiteks nõusoleku riba kuvamise lihtsaks;

GDPR WordPressi pluginad.

Lisaks töötavad kõik suuremad teenusepakkujad, kelle ärimudelit GDPR regulatsioon rohkem puudutab selle nimel, et oma toodetele vajalikud funktsioonid juurde lisada ning vastavatest muudatustest teada anda (Mailchimp, Sumome jt.)

Loodan, et antud postitus andis üldise ülevaate, et mis on GDPR regulatsioon ning kuidas see mõjutab Facebookis reklaamimist ning isikute andmete kogumist, kasutamist ning hoiustamist. Kui tekkis küsimusi antud teema kohta, siis võtke julgelt ühendust!

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published.